Rengöring, skötsel och eftervård vid tandimplantat

Tandimplantat kräver lika noggrann skötsel som om det var dina riktiga tänder. Detta för att minska risken för infektioner.

rengöring, skötsel och eftervård vid tandimplantat för att minska risken för komplikationerHar du valt tandimplantat som ersättning för dina förlorade tänder är det viktigt att poängtera att de kräver lika noggrann rengöring som riktiga tänder.

Ett tandimplantat kan även det drabbas av tandsjukdomar och i värsta fall, falla ut. Detta kallas periimplantit. Fortsätt alltså att borsta tänderna noggrant morgon och kväll och använd tandtråd.

Är du storrökare och önskar ersätta förlorade tänder med ett tandimplantat bör du överväga att sluta röka. Prognosen vid tandimplantat är bättre om du inte röker.

Det är viktigt att göra regelbundna besök hos en tandläkare eller tandhygienist för att undvika tandsjukdomar i området runt implantatet.

Under de första åren efter att implantaten monterats brukar käken röntgas för att se att allt ser bra ut. Det kan vara bra att själv undersöka hur implantaten sitter och hur tandköttet ser ut.

Ett tandimplantat fungerar ofta väldigt bra, men om du har otur kan du få en infektion. Detta händer om bakterier kommer in mellan slemhinnan och implantatet. Om inflammationen får fäste kan käkbenet luckras upp och försvinna. Om ett implantat av någon anledning inte vuxit fast ordentligt kan det lossna. Då måste du göra en ny operation.

Implantat är, i det stora hela, en relativt ny företeelse. Därför finns det inga garantier för hur länge ett implantat varar. Men prognosen ser god ut. Experter menar att ett tandimplantat bör sitta kvar hela livet.