Periimplantit

Var femte person med tandimplantat drabbas av periimplantit. En allvarlig tandinflammation som är svår att behandla. Prognosen är bättre för dig som inte är rökare.

Skador på mjukvävnaden samt benförlust

Periimplantit

Är du storrökare ökar risken för periimplantit.

Periimplantit är ett tillstånd som gör att mjukvävnaden runt tandimplantatet blir inflammerad. Detta ger förutom en stor skada på mjukvävnaden även en förlust av ben.

Tillstånden gör att du får svårare att äta och att prata och ger både psykologiska och sociala problem.

Periimplantit uppstår på grund av bakterier i tandfickan. Detta på grund av att det är mycket svårare att göra rent runt ett implantat än runt en riktig tand.

Hur många drabbas?

Var femte patient med tandimplantat får komplikationen periimplantit inom tio år. Vilket är ett växande problem då fler och fler har implantat och fler och fler blir äldre. Detta enligt en konsensuskonferens i Zürich anordnat av The European Association for Osseointegration (EAO).

Minska risken att drabbas

För att minska risken måste patienten vara helt frisk i munnen när implantaten sätts in. Dessutom måste du som fått implantat vara väldigt noggrann med din munhygien eftersom det är nu svårare att hålla rent.

Prognosen vid tandimplantat är bättre om du inte röker. Är du storrökare så är det bättre att inte göra ett implantat.

Efter att du har fått ett implantat är det viktigt att du följer tandläkarens instruktioner och uppföljning.

Behandling av periimplantit

Först och främst försöker man optimera munhygienen så mycket som möjligt med bättre munhygiensrutiner.

Om benförlusterna är stora kan operation behövas. I vissa fall kombineras detta med antibiotika.