Var sjätte implantatpatient får allvarlig tandsjukdom – så undviker Du problemen

Ny forskning från Sahlgrenska akademin visar att nästan var sjätte implantatspatient drabbas av en allvarlig tandsjukdom. Att sköta hygienen och välja en erfaren kirurg är två sätt att för patienter att undvika problemet.

Forskare vid Sahlgrenska akademin har genomfört den första stora nationella studien kring komplikationer i samband med tandimplantat. Deras resultat visar att nio år efter att implantatet satts in, hade 14,5 procent av patienterna drabbats av en allvarlig form av sjukdomen peri-implantit, skriver DN.

Peri-implantit är en infektionssjukdom vars förlopp till stora delar liknar tandlossning, men är mer aggressivt. Sjukdomen orsakas av bakterier som ger upphov till en inflammation i vävnaden runt implantatet. Om den inte åtgärdas bryts till slut benet runt implantatet sönder och implantatet lossnar.

– Hos patienterna med en allvarlig form av peri-implantit hade i genomsnitt en tredjedel av det stödjande benet runt implantatet gått förlorad. Peri-implantitproblemet innebär att patienten behöver ytterligare behandling för att rädda implantatet, säger Tord Berglundh professor vi avdelningen för för parodontologi vid Sahlgrenska akademin till DN.

Så undviker du problemen

Men även om tandimplantat kan ge upphov till problem är Tord Berglundh tydlig med att implantat oftast är en bra lösning för den som förlorat tänder. Dock gäller det att vara extra vaksam vid riskfaktorer som tidigare problem med tandlossning och rökning.

Jan Ekenbäck, övertandläkare på tandläkarhögskolan i Huddinge och kvalitetschef på Aqua Dental.

En av Sveriges främsta experter på tandimplantat är Jan Ekenbäck. Han är övertandläkare på tandläkarhögskolan i Huddinge och kvalitetschef på tandläkarkedjan Aqua Dental och har arbetat med tandimplantat i 25 år. Enligt honom finns det några saker man själv kan tänka på för att minska risken för att drabbas av peri-implantit.

– Det viktigaste är att man sköter om tandhygienen ordentligt efter. Många tänker inte på det eftersom man ändå inte kan få hål i tänderna. Sen är det viktigt att man går till en erfaren tandläkare som gjort det här många gånger, då blir prognosen bättre, säger Jan Ekenbäck.

Jan Ekenbäck menar att erfarna och seriösa tandläkare både använder implantat som håller den högsta kvaliteten och är mer noggranna med att se till att patienterna regelbundet besöker en tandhygienist. Båda dessa faktorer minskar enligt honom risken för peri-implantit.

Risken för peri-implantit är också större om man tidigare lidit av tandlossning. För de patienterna kan därför en bro kanske vara ett bättre alternativ än implantat. Även i den bedömningen tror Jan Ekenbäck att en erfaren implantatkirurg är bättre på att fatta rätt beslut.

– Det är ju förargligt om man tar bort tanden och implantatet sedan inte fungerar. Därför är det viktigt att gå till en erfaren tandläkare.

Vad tycker du? Kommentera eller starta en diskussion

Dela med dig av dina tankar på vårt stora hälsoforum, Healthcare Forum.

Healthcare Media inte har inte möjlighet att ge medicinska råd.
+ 3 = 5